fbpx
Selecteer een pagina

In 12 stappen een online training maken

Online training maken stappenplan - Ontwerp je aanbod

Populair online aanbod

Als kennisondernemer, therapeut of coach delen we vaak dezelfde kennis steeds 1 op 1 met onze klanten. Hoe zou het zijn als we een groot gedeelte van deze kennis in een online product verankeren zodat het deelbaar wordt op grote schaal? De prijzen van je offline diensten omhoog kunnen? En je deelnemers zelf de verantwoordelijkheid over het proces pakken? Wat zou dat betekenen voor de impact die jij kan maken?
In dit artikel licht ik de 2 populairste vormen van online kennisproducten uit: online trainingen en online programma’s.

Het verschil tussen een online training en een online programma

Zowel programma’s als trainingen zijn kennisproducten waarmee je informatie overbrengt op je deelnemers. Maar wanneer kies je nu voor de term training of programma? Ik leg je het verschil uit.
1. Online programma’s
 duren over het algemeen langer (maanden), zijn diepgaander en zijn samengesteld uit meerdere thema’s die leiden naar een oplossing of transformatie.
2. Online trainingen 
zijn vaak veel specifieker qua inhoud. Het woord ‘trainen’ zegt het al: je gaat aan de slag met het onder de knie krijgen van een nieuwe vaardigheid. Daarbij is de doorlooptijd van trainingen korter (weken).

“Gedegen online producten werpen vruchten af voor jou,

je klant en je business”

FabriekAuthentiek • Online training maken - Ontwerp je aanbod

Kwaliteit zorgt voor (financiële) vrijheid

Een belangrijke pijler bij het maken van online producten is dat je de kwaliteit blijft waarborgen. Zorg altijd dat je je product gedegen opbouwt en inricht zodat je deelnemers betrokken en gemotiveerd je product doorlopen én de gewenste resultaten behalen. Want klanten die tevreden over je praten, is de beste vorm van marketing die je kunt hebben.
En om de vruchten van je harde werk te plukken, is het belangrijk dat je training in 1 keer goed staat. Natuurlijk kan je na de eerste rondes van je training wat bijschaven maar het fundament moet stevig en betrouwbaar zijn, anders ben je aan het dweilen met de kraan open.
Ik deel hieronder de belangrijkste stappen die ik zet om tot goedwerkende online trainingen te komen.

“Online trainingen die goed werken én voelen, zijn al grotendeels je

marketing”

FabriekAuthentiek • Aanbod ontwerpen

 

Stappenplan online training maken

1. Bepaal je doelgroep

Accepteer dat je programma niet voor iedereen gaat zijn. Onderzoek met welke klanten jij het liefste werkt en met welke vraag zij bij jou komen. Die vraag en de bijbehorende oplossing die jij biedt, is het uitgangspunt voor je training. 

2. Formuleer het resultaat

Nu je weet voor wie je welke oplossing gaat bieden met jouw training, bepaal je het resultaat voor je training. Zorg dat je dit eindpunt in zicht hebt en dat je het zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Zo weet je wat je je deelnemers kunt beloven, weet je waar je naartoe werkt en houd je richting en focus tijdens het creatieproces. 

3. Schrijf je salespage

Met bovenstaande informatie heb je al veel input voor je salespage, ofwel verkooppagina verzameld. Naast dat je dit nu op je website kunt publiceren, zul je merken dat je super gemotiveerd wordt om je training daadwerkelijk te maken zodra je de waarde van training zwart op wit zet!

4. Kies een online platform

Bepaal of je je training via een extern platform of je eigen academie aanbiedt. Zelf bied ik mijn online trainingen en programma’s aan vanuit mijn eigen Aanbod Academie (WordPress). Maar je kunt ook gebruik maken van kant en klare online leerplatformen zoals StudytubeAnewspringMoodleHuddleMembirds. Er is momenteel ontzettend veel aanbod en daarom is het belangrijk om goed te bedenken welke functionaliteiten jij binnen een platform nu en in de toekomst nodig hebt en je keuze daarop te baseren. 

5. Ken de verschillende skills

Bij het maken van een online training komen meerdere expertises kijken, o.a.: het opbouwen van een stevig programma, bedenken van leuke werkvormen, het schrijven van goede teksten, het opmaken van werkboeken, editen van video’s, het inrichten van je academie of platform en het opbouwen van je mailflows. Bedenk wat je zelf wilt doen en wat je uit wilt besteden.

6. Stel een deadline en planning op

Het belangrijkste is dat je jezelf alle ruimte en tijd geeft om te creëren, de mooiste dingen ontstaan vaak wanneer je in de flow bent én een online training is m.n. het verzamelen van de beste informatie en dat vergt tijd. Om toch een stok achter de deur te hebben, raad ik je aan een serieuze deadline te stellen (zeker als je werk uitbesteedt) en een haalbare planning te maken.

7. Verzamel je inhoud

Ga op informatie jacht! Verzamel alle informatie die jij in je programma wilt behandelen. Plaats het op een centrale plek en laat het lekker groeien.

8. Maak je methode

Bekijk al je verzamelde informatie en kijk of je hier grove stappen in kunt ontdekken. Dit is een hele interessante en de belangrijkste stap om tot een stevig programma te komen. Zo belangrijk dat ik er dieper op in ga tijdens de online training ‘Maak je methode’. Want als je deze inhoud eenmaal grijpt, leg je het fundament voor je online training en kun je los!

9. Bepaal de tijdsduur

Om de doorlooptijd van je totale training te bepalen kijk je o.a. naar hoelang je deelnemers met iedere les of modules bezig zijn en of je tussentijdse bijeenkomsten of sessies toevoegt.

10. Maak werkboeken en video’s 

In deze stap kun je weer lekker creatief worden. Giet alle inhoud af in middelen zodat je deelnemers er actief mee aan de slag kunnen gaan. Denk aan werkboeken en video’s maar ook aan audio bestanden en extra’s zoals kant en klare templates, checklisten en formats.  Maak alles op in een zelf gekozen stijl, zorg dat het echt mooie producten worden die je klant er graag bijpakt.

11. Plaats alles op je online platform

Zodra je alle producten zoals je werkboeken, video’s en eventuele bonussen en audiobestanden klaar hebt, kun je alles online plaatsen. Zorg dat het een mooi geheel vormt, intuïtief werkt en overzichtelijk is zodat je deelnemers er in een flow doorheen kunnen lopen!

12. Promoot, verkoop & enjoy! 

 

 “Vang en giet jouw inhoudelijke goud af in een online product, stel jouw waarde veilig én verspreid het!”

 

Zet jouw kennis om in waarde

Voor zowel het maken van je online training als programma gelden dezelfde stappen.
Wil je jouw idee in 1 keer goed omzetten in een impactvol online programma? Zodat je het vol vertrouwen in de markt zet en zeker weet dat het goed wérkt? Je leest er hier meer over.

Lees meer!↓

4 succesfactoren voor online kennisproducten

4 succesfactoren voor online kennisproducten

Online kennisproducten als verdienmodel Vaak denken we nog dat geld verdienen met je passie, kennis of expertise een droom is. Maar waarom eigenlijk? Wanneer je het onderwerp hebt waarover je een kennisproduct wilt maken, heb je alleen nog internet en je laptop nodig...

Lees meer
9 Verdienmodellen voor coaches en kennis ondernemers

9 Verdienmodellen voor coaches en kennis ondernemers

Jouw waarde in de markt In een business waarin je je expertise verkoopt, is het jouw onderscheidende waarde waarmee je daadwerkelijk geld verdient. Je verdienmodel bepaalt hoe jij die waarde in de markt zet. Binnen je business maakt het kiezen van het juiste...

Lees meer
Zo vang je jouw eigen goud!

Zo vang je jouw eigen goud!

Jouw goud Jouw goud is jouw unieke toegevoegde waarde. Die unieke crazy cocktail aan kennis, energie, tools, levenslessen, talenten, ervaringen, gaven en eigenschappen die jij te geven hebt aan de wereld.  Jouw goud komt van binnenuit en resoneert met jou, het laat je...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *