fbpx

4 succesfactoren voor online kennisproducten

Voordelen en succesfactoren van online kennisproducten

Online kennisproducten als verdienmodel

Vaak denken we nog dat geld verdienen met je passie, kennis of expertise een droom is. Maar waarom eigenlijk?

Wanneer je het onderwerp hebt waarover je een kennisproduct wilt maken, heb je alleen nog internet en je laptop nodig en kun je los. Hallo extra inkomstenstroom!

In deze blog neem ik je mee in de belangrijkste voordelen, succesfactoren én verdienmodellen voor online kennisproducten!

“Bijna vier miljoen Nederlanders hebben in de afgelopen vijf jaar een online cursus gevolgd

De opmars van online leren

Online kennisproducten zijn ontzettend in opmars in de Nederlandse markt én wereldwijd.

“Mensen leren steeds vaker online. Bijna vier miljoen Nederlanders hebben in de afgelopen vijf jaar op één of andere manier een online cursus gevolgd. Gemiddeld werd €970 aan online cursussen uitgegeven. In de meeste gevallen (44%) betaalde de consument zelf, maar de werkgever pakte ook in 42% van de gevallen de rekening op” (Multiscope 2020). 

Het is dan ook voor particulieren en ondernemers een steeds interessanter verdienmodel. Én vooral een verdienmodel waarmee je naast je huidige inkomen een extra inkomstenstroom genereert.  

Voordelen van kennisproducten

Er zijn ontzettend veel voordelen te benoemen voor het aanbieden van online kennisproducten. Voordelen zowel voor jou als aanbieder maar zeker ook voor je klant. Ik heb hieronder de belangrijkste opgesomd.

Voordelen van online kennisproducten

Online vastgoed

Wanneer je je online kennisproduct goed opzet, kun je het zo vaak gebruiken als je wilt. Als je een goede basis hebt staan, kun je deze namelijk elke keer weer hergebruiken en dus oneindig verkopen. Een gedegen online kennisproduct kun je dan ook zien als online vastgoed.
En weten dat je altijd een goed product op de plank hebt liggen dat geld waard is, geef je zekerheid en rust.

 

4 succesfactoren voor je kennisproduct

Het is natuurlijk niet zo dat het een gegeven is dat je direct geld verdient met je kennisproduct. Om dat te realiseren draai je aan verschillende knoppen. Of jouw kennisproduct een succes wordt, hangt af van in ieder geval deze 4 factoren:

  • 1. Sterk productidee en behoefte doelgroep. Jouw idee moet de perfecte oplossing bieden op het probleem dat jouw klanten ervaren. Check of er een match is tussen de behoefte van jouw klant en wat jij aanbiedt.
  • 2. Prijs van je kennisproduct. Wat is het jouw klant waard om het probleem weg te nemen? Zorg dat je qua prijs die waarde weet om te zetten in een kloppend geldbedrag dat jouw ideale klant wil betalen. Sta voor je waarde, maak de prijs niet te laag maar zorg tegelijkertijd dat de prijs wel aantrekkelijk is.
  • 3. Gedegen opbouw en leerroute. Ga voor kwaliteit en zorg dat je jouw kennisproduct stevig en logisch en didactisch verantwoord opbouwt zodat jouw klant ook echt resultaat behaalt, er met plezier doorheen loopt en op de lange termijn ambassadeur van je product wordt.
  • 4. Marketing en promotie. Laat van je horen in de markt en breng jouw kennisproduct onder de aandacht bij je doelgroep. Vertel hen middels posts, webinars, blogs, nieuwbrieven etc. wat jouw product voor hen gaat betekenen.  Want als jij niet van je laat horen, weet je klant je niet te vinden.

 

4 online verdienmodellen om je kennis te verkopen

Er zijn verschillende vormen kennisproducten. Jouw informatie kun je namelijk op verschillende manieren afgieten. Hieronder heb ik 4 vormen van kennisproducten omschreven waarmee je jouw kennis kunt omzetten in een geldstroom. 

  • E-book. Een e-book is een gedigitaliseerd boek dat de deelnemer zelf kan lezen en meer over een onderwerp te weten komt. In een e-book kan je naast theorie eventueel opdrachten toevoegen.
  • Videocursus. Videocursussen bestaan uit slechts korte video’s die samen een serie vormen en de kijker iets leren over een bepaald onderwerp.
  • Online training. Online trainingen zijn vaak specifiek qua inhoud. Het woord ‘trainen’ zegt het al: je gaat aan de slag met het onder de knie krijgen van een nieuwe vaardigheid a.d.h.v. video’s en werkboeken. De tijdsduur van een online training duurt gemiddeld enkele weken.
  • Online programma. Online programma’s duren over het algemeen langer (maanden), zijn diepgaander en zijn samengesteld uit meerdere thema’s die leiden naar een oplossing of transformatie.

Welke vorm past het beste bij jou én de kennis die je over gaat brengen?

Maak je gouden aanbod

Voorbeeld e-book ‘Jouw Gouden Aanbod. Download het hier gratis.

Low, middle & high end producten

Low end producten zijn goedkoop of zelfs gratis. Bij low end producten ontvangt jouw klant vaak geen begeleiding of ondersteuning van jou. Low end producten zijn dan ook een goede vorm voor passief inkomen aangezien jij verder geen omkijken meer hebt naar het product zodra het verkocht is. Low end kennisproducten zijn bijvoorbeeld een e-book en een videocursus.

Bij middle end producten ondersteun jij als expert je klanten naast de online kennis ook met coaching, advies of begeleiding. Middle end kennisproducten zijn bijvoorbeeld online trainingen.

Klanten die van jouw expertise en begeleiding intensief gebruik willen maken, vallen vaak binnen het high end segment. Zij betalen de hoofdprijs voor jouw exclusieve begeleiding en tijd. Wanneer je aan je online programma contactmomenten ( bijvoorbeeld 1 op 1 sessies, groepsbijeenkomsten of calls) toevoegt, is dit een voorbeeld van een high end kennisproduct.

 

Opschalen zonder de verbinding met je klant te verliezen

Ben jij een kennisondernemer, coach, trainer of therapeut en wil jij je eigen goedvoelende en goedwerkende online programma maken? Verlang je naar het opschalen van je aanbod, meer omzet maar wil je ook de verbinding met je klant behouden?

GRATIS Masterclass ‘Creëer je schaalbare programma’


Meld je dan aan voor de Masterclass waarin ik je de stappen geef om toch als coach, therapeut of kennisondernemer je bedrijf slimmer en winstgevender in te richten zónder de verbinding met je klant te verliezen.
Dit neem je mee uit de Masterclass:

1. Je kent de verschillende opschaal mogelijkheden en weet welke past bij jouw bedrijf.

2. Je ontdekt het grijze gebied tussen of 100% offline of 100% online werken en weet welke kansen daar liggen.

3. Je bezit de principes voor een stevig en transformerend programma én de tools die je daarvoor gebruikt.

4. Je kent mijn Opschaal Methode waarmee ik in 1 jaar een online programma en 2 online traningen maakte.

5. Je snapt waar en waarom je blokkeert om je schaalbare aanbod te maken en weet hoe je dit doorbreekt.

Lees meer!↓

9 Verdienmodellen voor coaches en kennis ondernemers

Jouw waarde in de markt In een business waarin je je expertise verkoopt, is het jouw onderscheidende waarde waarmee je daadwerkelijk geld verdient. Je verdienmodel bepaalt hoe jij die waarde in de markt zet. Binnen je business maakt het kiezen van het juiste...

Lees meer
In 12 stappen een online training maken

In 12 stappen een online training maken

Populair online aanbod Als kennisondernemer, therapeut of coach delen we vaak dezelfde kennis steeds 1 op 1 met onze klanten. Hoe zou het zijn als we een groot gedeelte van deze kennis in een online product verankeren zodat het deelbaar wordt op grote schaal? De...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *